Stare rowery

Po dość intensywnym początku roku dzisiaj nadszedł czas na chwilę oddechu. Spędziłam go bardzo przyjemnie na kolejnej, dziewiątej już, gali miesięcznika Rowertour. Miesięcznik poświęcony jest turystyce rowerowej i na corocznej gali przyznawane są nagrody za najciekawsze relacje z wypraw rowerowych. Prezentacjom nominowanych prac towarzyszą często różne warsztaty. W tym roku dodatkową atrakcją była wystawa starych rowerów, które zostały wyeksponowane w holu AWF przed wejściem do auli. Nie spodziewając się takich atrakcji nie zabrałam ze sobą aparatu fotograficznego, postanowiłam więc zrobić użytek z telefonu. Łatwo nie było bo miejsca mało, a i ludzi mnóstwo. Jakość zdjęć mnie nie zachwyca, ale jak się nie ma co się lubi …

Modele rowerów były przeróżne. Najstarszy z 1868 roku. Niestety stał w cieniu i nie sposób było go uwiecznić.

Najnowszymi modelami były rowery Wigry i Jubilat. Tuż obok nich stał przepiękny, złoty rower szosowy Jaguar. Cudo. Niestety żadne zdjęcie nie oddaje jego urody.

Tutaj pokazuję to, co udało mi się w miarę przyzwoicie uwiecznić. Na początek piękne „damki”. Proszę zwróćcie uwagę na oświetlenie, dynamo, typ hamulca, skórzane siodełko ze sprężynami, elegancki kształt nóżki oraz siatkę, której zadaniem było zapobieganie wkręceniu się spódnicy pomiędzy szprychy.

To był rower z 1934 r. z poznańskiej firmy Kastor. Jej założycielem był Hieronim Grzeszkowiak. Firma Kastor powstała w 1905 r. i była to jedna z pierwszych firm rowerowych założonych przez Polaka w Poznaniu.

Kolejna „damka”, która wpadła mi w oko i pozwoliła się sfotografować, to niemiecki rower marki Brennabor z 1922 roku.

Dodam, że na rowerze tej właśnie marki wyruszył na swoją afrykańską wyprawę poznański podróżnik Kazimierz Nowak. By uczcić jego osiągnięcia i spopularyzować jego postać, w latach 2009-2012 jego śladami odbyła się „Sztafeta Afryka Nowaka” – więcej informacji o tym przedsięwzięciu znajdziecie tutaj. Ja dodam tylko, że uczestnicy sztafety jechali podobnie jak Kazimierz Nowak na rowerach marki Brennabor.

Żeby zmienić trochę klimat, to pokażę jeszcze polski rower wojskowy Łucznik z 1939 roku.

Na zakończenie tej krótkiej relacji jeszcze dwa zdjęcia. Na pierwszym z nich widać dość wyraźnie hamulec i oświetlenie roweru z 1896 roku.

Obiektem na ostatnim zdjęciu jest natomiast tylko oświetlenie roweru turystycznego z 1910 roku. Oświetlenie to było na tyle mocne, że na zdjęciu całego roweru tylko ono było widoczne, resztę krył mrok.

Wszystkie prezentowane modele były w idealnym stanie i tylko trochę żal, że nie były lepiej wyeksponowane i że nie zabrałam aparatu 😦

 


14 myśli w temacie “Stare rowery

  1. Te damki – co za szyk ☺ piękne rowery! A siatka zapobiegająca zaplątaniu się spodnicy to też świetny wynalazek. W muzeum narciarstwa widziałam równie pomysłowy system antywywrotkowy 🙂 Kreatywność górą 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.